Yamaha TF1 - konsoleta cyfrowa

Exdemo

Kontrola TouchFlow - łatwa i naturalna obsługa

Konsolety cyfrowe firmy Yamaha zawsze były projektowane przy udziale wiodących światowych inżynierów w celu zapewnienia jak najbardziej efektywnej i intuicyjnej obsługi. Seria konsolet TF łączy doświadczenie firmy Yamaha z najnowszą technologią ekranów dotykowych dając użytkownikowi obszerną kontrolę nad urządzeniem. Łatwa konfiguracja i obsługa , praktyczne presety, wyrafinowane wzornictwo oraz oprogramowanie, które bez przeszkód integruje się z systemem to elementy systemu Kontroli TouchFlow .

 

 

Rozwój...


Tworząc konsolety serii TF inżynierowie firmy Yamaha połączyli swoje doświadczenie zdobyte przy projektowaniu istniejących już mikserów z intuicyjną obsługą, dedykowaną panelowi dotykowemu, która stała się rozpoznawalną cechą wielu aplikacji. Możliwość wykonania większości operacji na panelu dotykowym znacznie ułatwia obsługę urządzenia.

Obsługa dotykowa

Dotykowy panel sterujący mikserów TF został zaprojektowany w celu uproszczenia pracy z urządzeniem. Dane na wyświetlaczu zostały rozmieszczone w taki sposób, aby umożliwić jak najłatwiejszą i najefektywniejszą pracę z konsoletą.

Precyzja obsługi dzięki wielofunkcyjnej gałce

Jeżeli stwierdzisz, że obsługa panelu dotykowego nie jest na tyle precyzyjna aby sprostać twoim wymaganiom, użyj wielofunkcyjnych pokręteł znajdujących się przy panelu dotykowym. Dodatkowo poniżej panelu znajdują się cztery pokrętła, którym możesz przypisać funkcje.

Widok tradycyjny i Selected Channel Interfaces

Podobnie jak w serii CL obsługa nowych mikserów bazuje na widoku tradycyjnym oraz Selected Channel. Stosując widok tradycyjny, masz dostęp do parametrów ośmiu kanałów jednocześnie. Dotknij zaznaczony parametr po raz drugi a przejdziesz do wodiku Selected Channel gdzie uzyskasz bardziej szczegółowe informacje o parametrze.

Prosty przepis na idealne brzmienie


Wprowadzona przez firmę Yamaha funkcja 1-knob COMP uzyskała nowe funkcjonalności, podobnie jak funkcja 1-knob EQ . Obydwa pokrętła umożliwiają szybki dostęp do kompresora i equalizera, dzięki czemu można je dopasować do własnych wymagań.

Funkcja GainFinder

Nowa funkcja umożliwia ustawienie optymalnego poziomu wzmocnienia na wejściu. Wystarczy ustawić poziom wzmocnienia kanału tak, aby zielony wskaźnik pozostawał aktywny jak najdłużej. Oczywiście możesz również korzystać ze standardowej procedury ustawienia wzmocnienia.

QuickPro Presets - zapewniają ciągły dostęp do ustawień Pro Sound Setups

Dział Yamaha R&D, współpracując z producentami mikrofonów takich jak Audio-Technica, Sennheiser i Shure oraz uznanymi inżynierami dźwięku, a także testując ogromna ilość mikrofonów, instrumentów muzycznych, systemów głośnikowych i monitorów dousznych stworzył zestaw skrótów w procesie kreowania perfekcyjnego brzmienia. Dzięki gotowym presetom nawet początkujący inżynier dźwięku może bardzo szybko zbliżyć się do idealnego brzmienia, podczas gdy doświadczeni inżynierowie będą mogli zaoszczędzić czas i wykorzystać go do przeprowadzenia precyzyjnych ustawień. Presety QuickPro mogą być wybierane w zależności od typu instrumentu, a ich konfiguracja jest szybka i łatwa. Presety operują w zakresie HA Gain, EQ, kompresor oraz korygują inne ustawienia wybranego kanału. 1-knob EQ oraz 1-knob COMP (korektor i kompresor, kontrolowane przez pojedyncze pokrętło) mogą być używane jednocześnie z presetami QuickPro Presets, oferując bardzo intuicyjną drogę modyfikacji brzmienia. Biblioteka presetów kanałów wyjściowych dysponuje zestawem parametrów zoptymalizowanych pod kątem aktywnych kolumn Yamaha, z wieloma wariacjami, dopasowanymi do różnych warunków środowiskowych. Istnieją również presety, przeznaczone dla różnych typów odsłuchów dousznych. Wszystkie z nich mogą być używane w momencie gdy brakuje czasu na ręczną konfigurację, będąc jednocześnie doskonałym punktem wyjściowym dla zmian manualnych. Zmodyfikowane ustawienia mogą zostać zapisane jako dodatkowe presety.

Dwa banki zapisu scen

Sceny mogą być zapisywane w bankach A i B, przy czym każdy z nich może przechowywać do 100 scen, co łącznie daje ilość 200 scen w pamięci urządzenia, gotowych do przywołania w każdej chwili. Część scen została wstępnie zaprogramowana, aby dać użytkownikowi przystępny punkt wyjścia w swojej konfiguracji:

  1. sceny wykorzystujące 1-knob COMP praz 1-knob EQ, najprostsze w obsłudze
  2. sceny, które nie korzystają z 1-knob COMP oraz 1-knob EQ, przeznaczone dla doświadczonych inżynierów.

Banki pozwalają wygodnie organizować zasoby scen i sortować je według kategorii muzyki i innych parametrów.

Seria TF oferuje funkcje, pozwalające na bardzo łatwą obsługę oraz szybkie i pewne działanie. Tłumiki, potencjometry oraz przyciski doskonale współpracują z systemem wyświetlającym, wliczając w to bardzo dobrze widoczną nazwę kanału oraz oznaczenia kolorystyczne. Panel dotykowy sam w sobie oferuje idealny balans pomiędzy stroną wizualną, a precyzyjną kontrolą i szybką odpowiedzią. Fizyczny layout tych komponentów tworzy efektywny system, który jest bardzo wygodny w obsłudze.

Layout pozwalający zmaksymalizować efektywność pracy

Szczegółowa analiza sposobu pracy, preferowanego przez wielu inżynierów doprowadziła do opracowania panelu kontrolnego o wygodnym layoucie. Panel kontrolny konsolety TF nie posiada długiej listy zaawansowanych funkcjonalności lecz zestaw opcji, tworząc logiczną całość i stwarzający idealne warunki do pracy.

Kompleksowa sekcja Fader Bank

Dostępne są dwa banki INPUT oraz jeden bank OUTPUT. Bank GROUP może być wybrany poprzez jednoczesne naciśnięcie obu przycisków INPUT. Banki GROUP pozwalają kontrolować poziomy sygnału pochodzącego z wielu kanałów za pomocą pojedynczego tłumika DCA. Tłumik CUSTOM może zostać przypisany dowolnemu wejściu, grupie DCA lub innemu tłumikowi.

Rozwijane DCA zwiększa możliwości sterowania grupami

Jeśli wybrany został bank tłumików GROUP, wszystkie tłumiki inne niż DCA master działają jako tłumiki Roll-out. Wybór jednej grupy DCA automatycznie rozwija wszystkie kanały (tłumiki) wejściowe należące do tej grupy na tłumiki Roll-out. Ta bardzo użyteczna funkcja znacznie ułatwia regulację poziomów i innych parametrów indywidualnych kanałów, podczas gdy osiem tłumików DCA pozwala sterować ogólnym miksem.

Nazwy kanałów i kolory

Wyświetlacz umieszczony nad każdym z kanałów wyświetla nazwę kanału bądź jego ID, nazwę portu oraz aktualne ustawienie kanału. Status włączonego zasilania Phantom oraz parametry bramki lub kompresora mogą być również ilustrowane. Kolorowa belka pozwala łatwiej orientować się wizualnie w ustawieniach miksera.

Tłumiki dające pełen obraz sytuacji na mikserze

TF5 posiada 33 zmotoryzowane tłumiki, TF3 25 tłumików, a TF1 - 17 tłumików. Każde z wejść na tylnym panelu miksera posiada indywidualny tłumik, dlatego status każdego kanału może być weryfikowany jednym spojrzeniem a zmiany ustawień dokonywane jednym ruchem palca.

Sekcja wysyłek za pomocą tłumików

Przyciski SENDS ON FADER automatycznie przywołują ustawienia poziomów AUX i FX na poszczególnych tłumikach, w celu łatwej weryfikacji aktualnych wartości. Wciśnięcie przycisku SENDS ON FADER powoduje, że tłumik MASTER działa jako master odpowiedniego portu, dlatego poziomy wysyłek AUX mogą być sprawdzane i kontrolowane bez potrzeby zmiany banków suwaków.

Przemyślany design zapewniający gładką i wygodną kontrolę

Górna sekcja panelu została zaprojektowana aby dublować widok iPada, wyświetlać set listę, zapis ustawień oraz inne dodatkowe funkcje. Panel posiada trzy pochylone sekcje, które oferują użytkownikowi maksymalną widoczność i dostępność.

Pozostałe funkcje efektywnej pracy

  • pokrętła definiowane przez użytkownika: Najczęściej używane parametry, takie jak treshold kompresora lub gain EQ, mogą zostać przypisane specjalnym pokrętłom w celu uzyskania bezpośredniego dostępu w dowolnym momencie.
  • sekcje definiowane przez użytkownika: Przypisz najczęściej używane ustawienia miksera do tych sześciu przycisków, uzyskując ciągły dostęp do nich, np. przywołanie ważnej sceny za pomocą pojedynczego przycisku.
  • sekcja MUTE: różne wejścia oraz efekty mogą być wyciszane pojedynczym przyciskiem
  • sekcja FX: dedykowany kanał oferuje łatwą kontrolę efektów On/Off, cue monitor On/Off, regulację poziomów efektów oraz edycję parametrów.
  • sekcja ST IN: oprócz możliwości cyfrowej rejestracji i odtwarzania sygnału z iPada, iPhone'a lub nośnika USB, możesz kontrolować odtwarzanie BGM oraz inne typy plików audio.

Niezależne aplikacje software, które umożliwiają bezprzewodowe miksowanie, konfigurację osobistego monitora oraz konfigurację offline cyfrowych konsolet miksujących stały się współczesnym standardem. Seria Yamaha TF poszła jednak o krok dalej, tworząc trzy dedykowane aplikacje: TF Editor, TF StageMix oraz MonitorMix, których interfejs jest wiernym odzwierciedleniem layoutu miksera, na dowolnym urządzeniu mobilnym.

TF Editor ułatwia kontrolę offline oraz live

Aplikacja TF Editor jest kompatybilna zarówno z systemami Mac jak i Windows, oferując kompletny interfejs do edycji i konfiguracji urządzeń z serii Yamaha TF. Pozwala konfigurować sceny i presety oraz nadawać nazwy kanałów bezpośrednio z klawiatury. Dodatkowo, pozwala na konfiguracje offline w dowolnym miejscu i czasie i może być używana online, podobnie jak TF StageMix oraz MonitorMix. Windows 8 z ekranem dotykowym multitouch może wykorzystywać te same ruchy co fizyczna konsoleta. Korzystając ze złącza Wi-Fi komputer PC staje się w pełni wydajnym zdalnym kontrolerem miksera. Do jednej konsolety TF mogą być podłączone jednocześnie trzy urządzenia mobilne z aplikacją TF Editor lub StageMix.

TF StageMix - zdalne miksowanie

TF StageMix to aplikacja dla iPada, umożliwiająca bezprzewodową kontrolę konsolet miksujących z serii TF. Dzięki niej użytkownik może w dowolnym miejscu konfigurować wszystkie ustawienia w czasie rzeczywistym. Aplikacja może również posłużyć jako rozszerzenie interfejsu samej konsolety. Layout aplikacji jest tożsamy z layoutem fizycznej konsolety dlatego też korzystanie z niej nie wymaga od użytkownika zdanych dodatkowych umiejętności.

Konfiguracja monitorów z Monitor Mix

Aplikacja pozwalająca konfigurować wysyłki AUX konsolet miksujących Yamaha TF, z poziomu maksymalnie dziesięciu urządzeń mobilnych jednocześnie (iPhone, iPad lub iPod Touch). Każdy wykonawca może uzyskać niezależną kontrolę nad swoim miksem monitorowym, bez potrzeby konfiguracji skomplikowanych parametrów. Możliwe jest również tworzenie osobistych grupowych ustawień dla jeszcze łatwiejszej kontroli i konfiguracji - wszystkie poziomy na jednym suwaku. Trzy urządzenia dla TF Editor i StageMix oraz 10 urządzeń obsługujących MonitorMix dają ogromne możliwości indywidualnej konfiguracji nawet bardzo dużych systemów scenicznych.

Naturalne brzmienie, swoboda i kreatywność!


Wierna reprodukcja scenicznego brzmienia jest podstawą, dzięki której kreatywność może zostać uwolniona. Niezachwiana reputacja firmy Yamaha w branży Pro Audio została po raz kolejny potwierdzona w systemach TF. Poziom sygnału na wejściu do konsolety ma kluczowy wpływ na charakter brzmieniowy. Konsolety TF wykorzystują wielokrotnie nagradzane preampy mikrofonowe D-PRE, które nie tylko dostarczają pierwszoligowej jakości ale pozwalają również przywołać swoje ustawienia. Obwód i poszczególne komponenty zostały przeprojektowane i ulepszone na tyle, aby uzyskać krystalicznie czysty, naturalny dźwięk. Taki fundament brzmieniowy jest wspierany przez ulepszoną sekcję wydajnych procesorów i efektów. Procesy wejściowe i wyjściowe, takie jak EQ, bramki oraz kompresory są realizowane przez osiem procesorów DSP, które oferują szerokie spektrum możliwości.

Preampy mikrofonowe D-PRE z pamięcią ustawień

Konsolety Yamaha TF posiadają nowe wersje wielokrotnie nagradzanych preampów D-PRE, które pozwalają na przywołanie wcześniejszych ustawień. Preampy lub wzmacniacze odgrywają kluczową rolę w definicji brzmienia końcowego miksu, dlatego też inżynierowie Yamaha nigdy nie szli na kompromis, projektując i realizując przedwzmacniacze D-PRE, maksymalizując efektywność z jaką każda część sygnału jest przetwarzana. Obwód przedwzmacniaczy bazuje na dyskretnym, odwróconym obwodzie Darlingtona, który pozwala uzyskać czysty i precyzyjnie wzmocniony sygnał z zachowaniem niskiego poziomu szumów bez względu na poziom sygnału. Podczas gdy niektóre preampy mikrofonowe są zbudowane z zachowaniem swoje własnej charakterystyki, D-PRE posiadają płaską charakterystykę i szerokie pasmo przenoszenia, które idealnie odwzorowują każdy detal brzmieniowy przetwarzanego sygnału źródłowego.

Wydajne procesory i efekty

Oprócz korekcji brzmienia i dwóch procesorów dynamiki na każdym kanale, TF oferuje osiem wydajnych procesorów, pozwalających kontrolować brzmienie. Dostępne globalnie FX1 oraz FX2 posiadają ten sam typ procesorów SPX, który stał się standardem w technice studyjnej oraz technice live, oferując 17 programów takich jak: reverb, delay, flenger i chorus, a także kompresor wielopasmowy. Przycisk EDIT umieszczony na panelu otwiera sekcję efektów, w której użytkownik może kontrolować precyzyjnie parametry takie jak czas pogłosu, opóźnienia i inne. Pozostałe sześć procesorów jest dostępnych na kanałach master AUX 9/10 - 19/20. Wszystkie efekty inne niż reverb mogą być w nie wpinane. Kompresor wielopasmowy jest idealnym rozwiązaniem dla monitorów dousznych, delay może być zastosowany do konfiguracji klasycznych monitorów. O ile kanały AUX mogą być wysyłane do głównych kanałów stereo, efekty mogą zostać użyte jako suplement kanałów wejściowych, dla których nie wystarczające były efekty FX1 i FX2. Kanały Aux 1-8 oraz główne wyjścia posiadają tę samą 4-pasmową korekcję parametryczną, która jest na kanałach wejściowych oraz dodatkowo 31-pasmowy korektor Flex12 GEQ. Oba typy korektorów są doskonałymi narzędziami w procesie optymalizacji sygnałowej dla systemu głośników, pozwalając wyeliminować sprzężenie zwrotne. Reverb jest dostępny dla kanałów AUX 9/10 i 11/12.

Uniwersalne rozwiązanie dla nagrywania na żywo i odtwarzania


Możliwość nagrywania na żywo staje się jedną z ważniejszych funkcji sprzętu nagłaśniającego. Miksery serii TF są zdolne do nagrywania zarówno miksu stereo jak i wielośladowego. Pomaga w tym oprogramowanie Steinberg Cubase AI DAW będące na wyposażeniu konsolety. Odtwarzać natomiast mogą pliki MP3 oraz WAV bezpośrednio z pamięci USB, ale również z urządzeń takich jak iPhone czy iPad (bezpośrednie, cyfrowe połączenie).

Yamaha TF1

  • 17 zmotoryzowanych tłumików
    (16 kanałów + 1 master)
  • 40 kanałów wejściowych
    (32 mono + 2 stereo + 2 powroty)
  • 20 wysyłek Aux
    (8 mono + 6 stereo) + stereo + wysyłki podrzędne
  • 8 grup DCA z funkcją Roll-out
  • 16 analogowych wejść XLR/TRS + 2 analogowe wejścia RCA
  • 16 analogowych wyjść XLR
  • 34 x 34 kanały cyfrowe (nagrywanie/odtwarzanie) poprzez złącze USB 2.0 + 2 x 2 kanały (pamięć flash USB)
  • jeden slot na rozszerzenie typu NY64-D
11 499zł 8 279zł
Brutto
Stan magazynowy: 1